Et godt læringsmiljø kræver en fleksibel og rammesættende struktur. I samarbejde med Hillerød Lilleskole har vi skabt, hvad vi ser som fremtidens klasselokale. En løsning, der understøtter skolens pædagogik og varierende behov for læringssituationer.
I Væksthuset, som huser 7., 8., og 9. klasse, har vi gentænkt, hvordan læringsmiljøerne kan anvendes og zoneopdeles. Sammen skabte vi en løsning, som optimerer rummet i forhold til nutidens undervisningformer – uanset om det er tavleundervisning, fremvisning eller gruppearbejde.
Et godt læringsmiljø giver én lyst til at være i rummet. Vi har derfor skabt en fleksibel ramme, som forbedrer indeklimaet og arbejdsforholdene, så elever og lærere vil være i og bruge rummet.
Ved hjælp af rum-i-rum-princippet er den nye indretning på Hillerød Lilleskole mere fleksibel i forhold til at skabe zoner eller rum, som eleverne kan bevæge sig mellem efter behov. Der er sidenicherne i gangene og i klasselokalerne og en pergola i Væksthuset, som kan danne rammen for både gruppearbejde og undervisning. Efterhånden som vindruerankerne vokser op, vil det være et rum, hvor elever og lærere kan finde ro til arbejde og sammenvær.
“Et perfekt læringsmiljø indeholder mange zoner,” tilføjer Jan Rydén, designchef hos Ultima K. “Man skal have en masse muligheder og kunne skabe de rum – både åbne og lukkede – man har behov for i den pågældende situation. Og lige det synes jeg, at vi og Hillerød Lilleskole er lykkedes med.”
“Det har været afgørende, at undervisningen på Hillerød Lilleskole kan understøttes af de rammer, vi har her,” udtaler Sanne Wiedermann, skoleleder på Hillerød Lilleskole. “Vi har indrettet os efter den pædagogik og undervisning, vi har her. Nu kan der være tavleundervisning eller fremvisning. Man kan også trække sig ud og lave gruppearbejde, eller man kan sidde herinde i lokalerne samlet som gruppe.”
Rummenes indretning og inventar kan tilpasses læringssituationen og det aktuelle behov. For eksempel har nogle borde og stole hjul på, og akustikplader skjuler whiteboards. Sidstnævnte er en æstetisk og funktionel løsning, hvor de hvide flader gemmes væk, når der ikke er brug for dem, men samtidig forbedrer pladerne indeklimaet og dermed koncentrationen hos både elever og lærere.
Vores arbejde for Hillerød Lilleskole har resulteret i en helstøbt løsning, som understøtter skolens pædagogik. Indretningen underbygger velværet i rummet, så alle har lyst til at opholde sig der.
Vi hjælper jer gennem hele processen - fra indledende skitser til endelig montering. På den måde får I et rum, som I har lyst til at være i - fra det enkelte lederkontor eller kantinen til 20 medarbejdere, til storrumskontoret med 500 arbejdspladser eller den nybyggede institution med 8 stuer.