Blog

Ultima K / Indlæg  / Artikel  / 3 gode råd til den optimale hjemmearbejdsplads for dig og dine medarbejdere

3 gode råd til den optimale hjemmearbejdsplads for dig og dine medarbejdere

2021 ser ud til at fortsætte nogle aspekter fra 2020. Hjemmearbejdspladsen er et af dem. For mange har det været en udfordring, men også en introduktion til, hvordan arbejdslivet kan sammensættes og skabe plads til nye muligheder.

Flere har dedikeret et rum til hjemmekontoret, mens andre har indrettet en fleksibel arbejdsplads, der kan ryddes af vejen. I begge tilfælde er der nogle ting, du skal overveje i forhold til indretningen af dit fysiske arbejdsmiljø.

Her er tre gode råd, så du hjælper dine medarbejdere med at få skabt en indretning, der passer på kroppen og følger Arbejdstilsynets retningslinjer.

Dette flotte skrivebord fra Magnus Olesen giver dig god plads og god stil.

1. Plads på skrivebordet

Det er vigtigt, at du har plads nok på dit skrivebord. Skærm, tastatur og eventuel bærbar skal kunne placeres så langt tilbage på bordet, at dine underarme kan hvile på det, mens du arbejder.

Når dine underarme kan finde støtte på skrivebordet, vil det også kunne afhjælpe spændinger i nakken. Noget, som en del desværre lider under efter en hjemmearbejdsdag.

2. Sid behageligt

Lad os med det samme siger. Der er ikke én rigtig måde at side på. Det handler om, at du skal lytte til din krop og sidde behageligt.

Hvis du kan tage en kontorstol fra arbejdspladsen med til hjemmekontoret, er det en god ide. Du kan også sætte dig i din yndlingsstol og supplere med puder i ryggen og under dig. Sidst men ikke mindst er der også gymnastikbolden eller op ad væggen i sengen.

3. Skift arbejdsstilling

Nogle plejer at sige, at den næste stilling er den bedste. Det er vigtigt, at du i løbet af dagen skifter arbejdsstilling. Det er ikke farligt at sidde forkert, men det kan skabe smerte, hvis du ikke lytter til din krop og sidder i en stilling, der føles forkert for dig.

En løsning kan derfor være at skifte mellem forskellige arbejdsstillinger i løbet af dagen. Det kan være fra kontorstolen til lænestolen, eller skrivebordet til sengen. Hvis det gør ondt, så led efter en arbejdsstilling, der er mere behagelig.

Et hæve-sænkebord hjælper dig med at variere dine arbejdsstillinger nemt.
Hvis du arbejder du hjemme en dag om ugen eller i gennemsnittet to timer dagligt, skal en række krav overholdes i følge Arbejdsmiljøloven:
1. Kontorstolen skal kunne indstilles individuelt til brugeren
2. Arbejdspladsen skal kunne justeres og tilpasses en korrekt arbejdsstilling
3. Bordpladens størrelse skal passe til opgaven og it-udstyrets betragtningsafstand
4. Benene og fødderne have skal fri plads under bordet

Hvordan finansierer du indretning af hjemmearbejdspladsen?

Der er forskellige måder at betale for en opgradering af hjemmekontoret. I det følgende vil vi kort skitsere to finansieringsmuligheder.

1. Virksomheden betaler

Den første løsning er, at medarbejderne ikke betaler for nyt inventar til arbejdspladsen derhjemme. I stedet er det arbejdsgiveren, der betaler inventaret.

Det kræver, at inventaret er af højst samme standard, som det du normalt bruger på kontoret. Derudover beholder arbejdsgiver ejendomsretten til inventaret.

Læs mere om reglerne her hos Inforevision

2. Bruttolønsordning

En anden løsning er en såkaldt bruttolønsordning. Begrebet dækker over, at medarbejder og arbejdsgiver aftaler om, at medarbejderen går ned i løn til gengæld for personalegoder fra arbejdsgiveren. Det kan være en mobiltelefon, computer eller kontormøbler til hjemmearbejdspladsen.

Løsningen betyder, at arbejdsgiveren køber møblerne til medarbejderen, som så betaler for møblerne gennem sin bruttoløn. Det har den fordel, at det reelt ikke koster arbejdsgiveren noget, og samtidig opnår medarbejderen en stor skattebesparelse, fordi møblerne bliver betalt gennem bruttolønnen, altså før skat.

Vil du også have opgraderet dit eller dine medarbejderes hjemmekontor?

Tag kontakt til Ulrich Krabbenhøft på:

E-mail: uk@ultima-k.dk
Tlf.: ‭+45 31 31 30 54‬